HomePortalBlogGalleryFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]

Go down 
Go to page : 1, 2, 3  Next
AuthorMessage
jebat
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 64
Age : 42
Location : KL-JB-KL
Registration date : 2008-05-14

PostSubject: [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]   Wed Aug 27, 2008 9:24 am

JADUAL HARIAN SEORANG MUSLIM DI BULAN RAMADHAN

4.00 pagi Bangun
Berdoa kepad ALLAH dengan doa :
Segala puji bagi ALLAH yang telah menghidupkan aku setelah DIA mematikan
aku dan kepadaNYAlah aku akan dikembalikan. Berniatlah untuk melaksanakan
sebanyak-banyak kebaikan hari itu. Mandi dan membersihkan diri.
Mengambil wudhu dan memakai pakaian yang suci untuk beribadah, berwangi-wangian.

4.20 pagi Solat Sunat Taubat
Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat taubat 2 rakaat kerana ALLAH Taala.
Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, rakaat kedua
selepas Al-Fatihah baca surah Al-Ikhlas. Selepas sembahyang, angkatlah
tangan memohon ampun kepada ALLAH. Menangislah menyesali dosa-dosa.

Solat Sunat Tahajjud
Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat tahajjud 2 rakaat kerana ALLAH
Taala. Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, rakaat
kedua selepas Al-Fatihah baca surah Al-Ikhlas. Selepas sembahyang,
angkatlah tangan berdoa kepada ALLAH.

Solat Sunat Hajat
Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat hajat 2 rakaat kerana ALLAH Taala.
Selepas Al-Fatihah rakaat pertama baca ayatul Kursi 1 kali.
Selepas Al-Fatihah rakaat kedua baca surah Al-Ikhlas 11 kali. Ketika sujud
terakhir baca 11 kali dan sertakan di dalam hati segala hajat-hajat kita.

Solat Sunat Witir
Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat witir 2 rakaat kerana ALLAH Taala.
Selepas salam, bangun lagi dan sembahyang witir 1 rakaat.
Perbanyakkan berdoa kepada ALLAH dengan penuh rasa kehambaan, rendah diri,
meminta-minta, merintih-rintih, agar ALLAH ampunkan dosa-dosa kita,
taubat kita, terima amalan kita, memperkenankan doa dan permintaan kita.

5.00 pagi Makan Sahur
Menggosok gigi dan membersihkan sisa-sisa makanan di mulut.

5.28 pagi Bersiap menunggu waktu Subuh dengan membaca Al-Quran atau berselawat.
Sembahyang sunat Subuh, sembahyang Subuh berjemaah.
Selesaikan wirid harian di tikar sembahyang atau baca Al-Quran hingga terbit matahari.

7.00 pagi Membuat persiapan ke tempat kerja.
Melangkah ke tempat kerja dengan membaca Bismillah dan doa kepada ALLAH
agar semua aktiviti kita diberkatiNYA. Sentiasa berselawat kepada Rasulullah SAW sama ada menyebutnya atau di hati.
Banyakkan istigfar/meminta ampun. Melaksanakan kerja dengan bersemangat dan penuh
bertanggungjawab. Datangkan rasa bahawa ALLAH sentiasa memerhati kerja-kerja yang di lakukan dan yakinlah DIA akan membalas segala kebaikan yang kita buat.


10.00 pagi Sembahyang Sunat Dhuha
Ia adalah sumber rezki yg berkat kalau istiqamah diamalkan.

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat dhuha 2 rakaat kerana ALLAH Taala.
Penuhi masa rehat tengahari dengan menambah ilmu atau membaca Al-Quran.
Elakkan sungguh-sungguh dari melakukan dosa walaupun kecil dan perkara yg sia-sia.

Contoh dosa-dosa : mengumpat mengutuk, menyindir yang menyakitkan orang,
bergaul bebas tanpa menjaga syariat seperti berbual dengan bukan muhrim
mengenai perkara yang tiada sangkut paut dgn kerja.


12.45 tgh Bersiap untuk solat Zohor.
Menunggu waktu bersembahyang dengan berselawat. Solat Zohor berjemaah.
Laksanakan juga solat sunat Rawatib Bersujud. Syukur setelah selesai
sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima kasih kepada ALLAH yg
memberi kita nikmat besar dapat menyembahNYA.


4.15 ptg Bersedia untuk solat Asar.
Solat Asar berjemaah. Laksanakan juga solat sunat Qabliyah. Bersujud
syukurlah setelah selesai sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima
kasih kepada ALLAH yg memberi kita nikmat besar dapat menyembahNYA.


5.30 ptg Membeli barang-barang keperluan berbuka dan sahur
Tanpa berlebih-lebih. Ingatlah walaupun syaitan dirantai tetapi nafsu
masih ada dlm diri kita !!!


6.30 ptg Memperbanyakkan doa sebelum berbuka.
Kerana di waktu itu adalah masa yang mustajab doa. Ingatlah sabda
Rasulullah SAW : "Ramai orang yang berpuasa, yang mereka dapat hanya
lapar dan dahaga", merintihlah kepada ALLAH memohon agar amalan kita diterima.


Apabila masuk waktu magrib.
Bacalah doa dan berbuka :
Wahai Tuhan, kerana Engkaulah aku berpuasa, kepada Engkaulah aku beriman
dan dengan rezki engkaulah aku berbuka. Berbuka puasa dengan makanan
manis seperti buah kurma dan meminum air, terus menunaikan solat maghrib
berjemaah, setelah itu barulah makan makanan berat.


8.00 mlm Solat Isya' berjemaah dan diteruskan dengan solat Terawih.
Cuba pertahankan solat terawih walau bagaimana keadaan sekalipun kerana
fadhilatnya amat besar. Bacalah Al-Quran dengan penuh tawadhuk, seeloknya
baca dengan bertadarus ( berkumpulan bergilir-gilir, seorang baca, yang
lain menyemaknya) , cuba khatamkan membaca Al-Quran paling kurang satu
kali sepanjang ramadhan. Kebanyakan imam-imam besar mengkhatamnya dua kali
dalam sehari (60 kali sebulan Ramadhan)


11.00 mlm Memperbanyakkan istigfar sebelum tidur.
Berniatlah utk puasa esok hari dgn berniat : Sahaja aku berpuasa hari
esok untuk menunaikan puasa ramadhan yg wajib ke atasku , tahun ini kerana
ALLAH Taala. ( JANGAN LUPA!!!)
Tidur awal agar dapat bangun utk beribadah.
Bacalah doa sebelum tidur :
Dengan namaMU Ya ALLAH! Aku hidup dan mati. Ingatlah tidur adalah mati
yg sementara, kemungkinan kita dipanggil ALLAH ketika tidur[b]
Back to top Go down
View user profile http://www.duitkawin.com/?id=olin
SkRu_L0GgAk....
Fanatic Fan
Fanatic Fan
avatar

Number of posts : 2336
Age : 27
Location : CeLaH GiGi.........
Registration date : 2008-04-25

PostSubject: Re: [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]   Wed Aug 27, 2008 9:30 am

jd.....iktlh jadual yg disediakan oleh abg bes0 kita iaitu abg jebt yg disayanyi smua.........
hak2...........jgn x ikt pulak eak.....
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/funkieboyz
Kasih
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 1530
Age : 43
Location : Pulau Mutiara
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]   Wed Aug 27, 2008 11:40 am

alhamdullilah.... dgn ilmu yg dikongsi bersama harapnya kita dpt manfaatkan sebaik mungkin, insya Allah....
Back to top Go down
View user profile
SkRu_L0GgAk....
Fanatic Fan
Fanatic Fan
avatar

Number of posts : 2336
Age : 27
Location : CeLaH GiGi.........
Registration date : 2008-04-25

PostSubject: Re: [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]   Wed Aug 27, 2008 12:49 pm

amin............
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/funkieboyz
Solehah

avatar

Number of posts : 301
Age : 30
Location : diatas kayangan
Registration date : 2008-07-29

PostSubject: Re: [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]   Wed Aug 27, 2008 2:26 pm

bagus abg jebat ni, memang sesuai dibuat menantu Very Happy
Back to top Go down
View user profile
aLLa
Aggressive Fan
Aggressive Fan
avatar

Number of posts : 1175
Age : 32
Location : aliffc..hehe
Registration date : 2008-05-09

PostSubject: Re: [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]   Wed Aug 27, 2008 2:49 pm

baguih laaa....
Back to top Go down
View user profile
Solehah

avatar

Number of posts : 301
Age : 30
Location : diatas kayangan
Registration date : 2008-07-29

PostSubject: Re: [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]   Wed Aug 27, 2008 2:51 pm

aLLa wrote:
baguih laaa....


buat abg ipar pun sesuai juga kan alla Razz
Back to top Go down
View user profile
aLLa
Aggressive Fan
Aggressive Fan
avatar

Number of posts : 1175
Age : 32
Location : aliffc..hehe
Registration date : 2008-05-09

PostSubject: Re: [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]   Wed Aug 27, 2008 3:12 pm

ehhhh..
xleh2..
kang akak kasih marah lak..
hehhe..
jgn marah ye akak kasih..
ahakzzzzzzz....
Back to top Go down
View user profile
Kasih
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 1530
Age : 43
Location : Pulau Mutiara
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]   Wed Aug 27, 2008 4:10 pm

Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan :

"Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:
* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada)
* Tidak bermaafan terlebih dahulu antara suami isteri (jika berkhawin)
* Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.

Maka Rasulullah pun mengatakan Amin sebanyak 3 kali. Dapatkah kita
bayangkan, yang berdoa adalah Malaikat dan yang mengaminkan adalah
Rasullullah dan para sahabat dan dilakukan pada hari Jumaat.

Tanpa Disedari :

11 bulan
banyak kata sudah diucapkan dan dilontarkan
tak semua menyejukkan..

11 bulan
banyak perilaku yang sudah dibuat dan diciptakan
tak semua menyenangkan..

11 bulan
banyak keluhan, kebencian, kebohongan
menjadi bahagian dari diri..

saatnya istirehat dalam "perjalanan dunia"
saatnya membersihkan jiwa yang berjelaga
saatnya menikmati indahnya kemurahanNya
saatnya memahami makna pensucian diri

Selamat menunaikan Ibadah Puasa
bersama kita leburkan kekhilafan..

Semoga dengan puasa mempertemukan kita
dengan Keagungan Lailatul Qadar
dan kita semua menjadi pilihanNya
untuk dikabulkan doa - doa
dan kembali menjadi fitrah


Selamat Menyambut Ramadhan Al Mubarak

Semoga Ramadhan membawa keberkatan kepada semua dan mengukuhkan ukhwah yang terbina.

"Ya Allah aku tak layak ke Syurgamu, namun aku tak sanggup ke Nerakamu. Akulah hamba yg sentiasa mengharap belas dr Mu."

"Ya Allah jdkanlah kami hambaMu yg berTaqwa, ampunkn dosa2 kami, kedua ibubapa kami & dosa semua umat Islam yg masih hidup mahupun yg telah kembali kpd Mu."



Wassalamu alaikum.
Back to top Go down
View user profile
Solehah

avatar

Number of posts : 301
Age : 30
Location : diatas kayangan
Registration date : 2008-07-29

PostSubject: Re: [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]   Wed Aug 27, 2008 5:06 pm

aLLa wrote:
ehhhh..
xleh2..
kang akak kasih marah lak..
hehhe..
jgn marah ye akak kasih..
ahakzzzzzzz....


maksud saya, jadikan abg jebat tu abg ipar kita sebab kan kak kasih tu kakak kita alla, tak kan lah kak kasih nak marah kan Razz
Back to top Go down
View user profile
Solehah

avatar

Number of posts : 301
Age : 30
Location : diatas kayangan
Registration date : 2008-07-29

PostSubject: Re: [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]   Wed Aug 27, 2008 5:08 pm

Kasih wrote:
Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan :

"Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:
* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada)
* Tidak bermaafan terlebih dahulu antara suami isteri (jika berkhawin)
* Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.

Maka Rasulullah pun mengatakan Amin sebanyak 3 kali. Dapatkah kita
bayangkan, yang berdoa adalah Malaikat dan yang mengaminkan adalah
Rasullullah dan para sahabat dan dilakukan pada hari Jumaat.

Tanpa Disedari :

11 bulan
banyak kata sudah diucapkan dan dilontarkan
tak semua menyejukkan..

11 bulan
banyak perilaku yang sudah dibuat dan diciptakan
tak semua menyenangkan..

11 bulan
banyak keluhan, kebencian, kebohongan
menjadi bahagian dari diri..

saatnya istirehat dalam "perjalanan dunia"
saatnya membersihkan jiwa yang berjelaga
saatnya menikmati indahnya kemurahanNya
saatnya memahami makna pensucian diri

Selamat menunaikan Ibadah Puasa
bersama kita leburkan kekhilafan..

Semoga dengan puasa mempertemukan kita
dengan Keagungan Lailatul Qadar
dan kita semua menjadi pilihanNya
untuk dikabulkan doa - doa
dan kembali menjadi fitrah


Selamat Menyambut Ramadhan Al Mubarak

Semoga Ramadhan membawa keberkatan kepada semua dan mengukuhkan ukhwah yang terbina.

"Ya Allah aku tak layak ke Syurgamu, namun aku tak sanggup ke Nerakamu. Akulah hamba yg sentiasa mengharap belas dr Mu."

"Ya Allah jdkanlah kami hambaMu yg berTaqwa, ampunkn dosa2 kami, kedua ibubapa kami & dosa semua umat Islam yg masih hidup mahupun yg telah kembali kpd Mu."



Wassalamu alaikum.


wow, alhamdullilah. memang abg & akak nie sesuai serasi bersama la Very Happy
Back to top Go down
View user profile
jebat
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 64
Age : 42
Location : KL-JB-KL
Registration date : 2008-05-14

PostSubject: Re: [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]   Wed Aug 27, 2008 5:56 pm

mula la tu,mula la tu..
kang abg tembak kang bru tau..
Kasi Mati
ha..mana mau lari...?
Back to top Go down
View user profile http://www.duitkawin.com/?id=olin
Kasih
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 1530
Age : 43
Location : Pulau Mutiara
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]   Wed Aug 27, 2008 6:24 pm

ermmm smp kesini korang merepek yerkkk Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad
Back to top Go down
View user profile
Q

avatar

Number of posts : 401
Age : 34
Location : dlm mimpi indah mu nurul akma alliya fariza
Registration date : 2008-08-11

PostSubject: Re: [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]   Wed Aug 27, 2008 11:54 pm

bagus gak tread ni......
Back to top Go down
View user profile
SkRu_L0GgAk....
Fanatic Fan
Fanatic Fan
avatar

Number of posts : 2336
Age : 27
Location : CeLaH GiGi.........
Registration date : 2008-04-25

PostSubject: Re: [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]   Thu Aug 28, 2008 8:42 am

mmg sesuai bangat...........sapa s0k0ng lagik.........tulun2 p0st2.......ahaha
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/funkieboyz
aLLa
Aggressive Fan
Aggressive Fan
avatar

Number of posts : 1175
Age : 32
Location : aliffc..hehe
Registration date : 2008-05-09

PostSubject: Re: [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]   Thu Aug 28, 2008 11:04 am

Solehah wrote:
aLLa wrote:
ehhhh..
xleh2..
kang akak kasih marah lak..
hehhe..
jgn marah ye akak kasih..
ahakzzzzzzz....


maksud saya, jadikan abg jebat tu abg ipar kita sebab kan kak kasih tu kakak kita alla, tak kan lah kak kasih nak marah kan Razz

hehehe..
ok2..
Back to top Go down
View user profile
aLLa
Aggressive Fan
Aggressive Fan
avatar

Number of posts : 1175
Age : 32
Location : aliffc..hehe
Registration date : 2008-05-09

PostSubject: Re: [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]   Thu Aug 28, 2008 11:05 am

jebat wrote:
mula la tu,mula la tu..
kang abg tembak kang bru tau..
Kasi Mati
ha..mana mau lari...?

alla xkan lari kemane laa abg jebat..
ahakzzz....

tembakan 2 tembakan 2 tembakan 2 tembakan 2 tembakan 2 tembakan 2 tembakan 2 tembakan 2
Back to top Go down
View user profile
Kasih
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 1530
Age : 43
Location : Pulau Mutiara
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]   Thu Aug 28, 2008 1:27 pm

pergghhh berani & steady nya alla Razz Razz Razz
Back to top Go down
View user profile
Solehah

avatar

Number of posts : 301
Age : 30
Location : diatas kayangan
Registration date : 2008-07-29

PostSubject: Re: [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]   Thu Aug 28, 2008 2:22 pm

jebat wrote:
mula la tu,mula la tu..
kang abg tembak kang bru tau..
Kasi Mati
ha..mana mau lari...?


takkan lari abg jebat, saya tunggu disini saja jagakan kak kasih untuk abg jebat Very Happy
Back to top Go down
View user profile
aLLa
Aggressive Fan
Aggressive Fan
avatar

Number of posts : 1175
Age : 32
Location : aliffc..hehe
Registration date : 2008-05-09

PostSubject: Re: [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]   Thu Aug 28, 2008 4:02 pm

Kasih wrote:
pergghhh berani & steady nya alla Razz Razz Razz

heheheh..
kite kene brani..
hehehehehe...
Back to top Go down
View user profile
Kasih
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 1530
Age : 43
Location : Pulau Mutiara
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]   Thu Aug 28, 2008 4:05 pm

wahhhh alla cayoik laa Very Happy Very Happy Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Kasih
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 1530
Age : 43
Location : Pulau Mutiara
Registration date : 2008-05-21

PostSubject: Re: [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]   Thu Aug 28, 2008 4:06 pm

Solehah wrote:
jebat wrote:
mula la tu,mula la tu..
kang abg tembak kang bru tau..
Kasi Mati
ha..mana mau lari...?


takkan lari abg jebat, saya tunggu disini saja jagakan kak kasih untuk abg jebat Very Happy


makasih la tlg jg kn akak, nnt akak blanja mkn eskrim Razz Razz Razz
Back to top Go down
View user profile
aLLa
Aggressive Fan
Aggressive Fan
avatar

Number of posts : 1175
Age : 32
Location : aliffc..hehe
Registration date : 2008-05-09

PostSubject: Re: [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]   Thu Aug 28, 2008 4:21 pm

Kasih wrote:
wahhhh alla cayoik laa Very Happy Very Happy Very Happy

hehehee...
Back to top Go down
View user profile
Q

avatar

Number of posts : 401
Age : 34
Location : dlm mimpi indah mu nurul akma alliya fariza
Registration date : 2008-08-11

PostSubject: Re: [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]   Fri Aug 29, 2008 7:39 pm

eeeeeeeee

best nyer......
Back to top Go down
View user profile
jana

avatar

Number of posts : 55
Age : 27
Location : atas kerusi kadang2 kat bulan
Registration date : 2008-07-21

PostSubject: Re: [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]   Sat Aug 30, 2008 4:19 pm

jebat wrote:
mula la tu,mula la tu..
kang abg tembak kang bru tau..
Kasi Mati
ha..mana mau lari...?


jana takkan lari abg jebat. jana sentiasa ada untuk abg jebat dan kak kasih. Bagi Biskut
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: [b][color=red]Ramadhan[/color][/b]   

Back to top Go down
 
[b][color=red]Ramadhan[/color][/b]
Back to top 
Page 1 of 3Go to page : 1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» How to change text font and color in category and forum on PhpBB 3
» Change default username color?
» Chatbox Color
» How to change the background color in a forum post?
» Changing the name color

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
 :: Welcome To ALIFFC :: Let's Talk! / Jom Borak!-
Jump to: